PROGRAM HAKKINDA
Tıp Fakülteleri, kendi eğitim
programlarını daha fazla sorgulamaya ve bunun sonucu eğitim programlarında
büyük değişimler yapmaya başlamışlardır. Eğitim programları toplumun öncelikli
sağlık sorunlarına daha fazla odaklanmaya başlamış, probleme dayalı öğrenim gibi öğrenci merkezli
aktif eğitim modelleri, ölçme ve değerlendirme, eğitim programı geliştirme ve
eğitim programını değerlendirme gibi uygulamalar yoğunluk kazanmıştır.
Dünyanın birçok ülkesinde Tıp Eğitimi
lisansüstü eğitimleri yapılmaktadır. Bu değişim ve uygulamalarda farklı
ülkelerdeki Tıp Fakültelerinde uzun yıllardır var olan ve ülkemizde 1999
yılından itibaren kurulmaya başlayan Tıp Eğitimi Anabilim Dalları önemli bir
görev üstlenmektedir. Tıp Eğitimi ya da Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim
Dallarında akademik çalışmalar ve araştırmalar yapacak insan gücünün
yetiştirilmesine ve dolayısıyla doktora programlarına ihtiyaç vardır.
Bu gelişmeler ve gereksinimler
ışığında, 2004 yılında kurulan Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi
Anabilim Dalı, alanın kurumsallaştırılmasına katkıda bulunmak, edindiği bilgi
ve birikimi paylaşmak, tıp eğitimi ile ilgili kurumlara katkıda bulunmak için
Tıp Eğitimi Doktora Programını başlatmıştır.
Program tıp eğitimi alanında çalışmakta
olan ya da çalışmak isteyen bireylere ilgili alt başlıklarda gereken yeterlilikler
(bilgi, beceri ve tutum) ile tıp eğitimi alanında eleştirel okuma, araştırma
yapma, yayınlama yetkinliğini kazandırmayı hedeflemektir.
Programın
hedef grubu, Tıp
Eğitimi Anabilim Dallarında, Birimlerinde tam zamanlı olarak çalışmakta olan /
çalışmayı isteyen öğretim üyesi ve yardımcıları; Sağlık Bakanlığı ve bağlı
kurumlarında çalışan / çalışmayı planlayan hekimler ile Tıp Eğitimi alanında
akademik kariyer yapmak isteyen pratisyen / uzman hekimlerdir. Mezuniyet
sonrasında Tıp Fakülteleri Tıp Eğitimi Anabilim Dalları veya Tıp Fakültelerinin
eğitimle ilgili diğer birimlerinde görev yapma imkânı bulunmaktadır.
KAZANILAN DERECE
Tıp Eğitimi Doktora Programı dört öğretim yılı (sekiz yarı
yıl) sürmektedir. Avrupa
Yeterlilikler Çerçevesi kapsamında 8. Seviyedir. Program, 240 AKTS oluşur. Derslerden
başarılı olmak için en az B3 düzeyinde not alınmalıdır. Derslerini başarı ile
tamamlayan, akademik ortalaması en az 3.00 olan öğrenci yeterlik sınavına
girebilir. Öğrenci tez çalışması sonuçlarını, tez savunma sınavı jürisi önünde
sözlü olarak savunmalı ve başarılı kabul edilmelidir.PROGRAM YETERLİLİKLERİ
BİLGİ
1.Tıp
eğitimi alanındaki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık
düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün
tanımlara ulaşır
2.Meslek
alanı ile ilgili bilgi ve beceriler ile bilgi kaynaklarını eleştirel olarak
değerlendirebilir
3.Yabancı
bir dilde mesleksel yayınları okuyup anlayabilir ve eleştirel olarak
değerlendirebilir
4.Tıp
eğitimi alanında etik uygulamalar ve topluma yansımalarını analiz edebilir
BECERİ
5.Tıp
eğitiminin ilişkili olduğu tüm disiplinler ile birlikte çalışarak bir
araştırmayı başından sonuna kadar yürüterek raporlar
6.Bilimsel
ve teknolojik gelişmeler ile toplumun gereksinimlerine yanıt verebilmek için
kanıta dayalı bilgiye ulaşma yollarını aktif izler
7.Mesleği
ve çalışma alanı ile ilgili politikaların oluşturulmasında öncülük edebilir ve
karar verme süreçlerinde yer alabilir
8.Profesyonel
görüş, deneyim ve değerlendirmelerini iletişim araçlarını da kullanarak
meslektaşları ve toplumla yazılı ve/veya sözlü olarak paylaşabilir
YETKİNLİK
9.Yaşam
boyu ve kendi kendine öğrenmenin önemini kavrayarak benimser, çevresindekilere
örnek olacak davranışlar sergiler
10.Kritik
karar verme ve kriz süreçlerini ekip çalışması ile destekleyen katılımcı ve
paylaşımcı bir liderlik sergiler
11.Kişisel
liderliğini oluşturmak için kendi çalışma süreçlerini, kariyerini ve gelişimini
etkili olarak yönetebilir
EĞİTİM ÖĞRETİM METOTLARI
İnteraktif sunum
Proje çalışması
Ödev
Tartışma
KABUL VE KAYIT KOŞULLARI
- Tıp Fakültesi
mezunu olmak veya Tıp Eğitimi Doktora programı için KODBID?de belirtilen alanlardan
birinde yüksek lisans derecesine sahip olmak
- ALES
sınavından 60, Tıpta Uzmanlık Sınavından (TUS) 50 ve üzeri sayısal puan
almış olmak
- Lisans
ortalaması 100 üzerinden en az 60 puana sahip olmak veya 4 üzerinden 3,50 olması,
- KPDS/ÜDS/YDS
veya YÖK veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen bir yabancı dil
sınavından en az 60/100 veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir
sınavdan bu puana eşdeğer bir puan almak.
ÖNCEKİ ÖĞRENME
Yurtiçi veya yurtdışındaki başka bir yükseköğretim kurumunda eşdeğer bir
öğrenim gören ve en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrencilerin yatay
geçiş yapması ya da daha önce farklı yükseköğretim kurumlarda alınan bu
programda bulunan derslerin eşdeğerlerinin tanınması olanaklıdır. Yatay geçiş
ve derslerin tanınması için Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve
Sınav Yönetmeliği'nin kurallarının yanı sıra, öğrencinin almış olduğu derslerin
programlarının, programda bulunan dersler ile eşdeğer olduğu Tıp Eğitimi ve
Bilişimi AD Akademik Kurulunda görüşülerek kabul edilmelidir.
MEZUNİYET KOŞULLARI VE KURALLARI
Tıp Eğitimi Doktora programından mezun olmak için, mevcut
olan derslerden en az 120 AKTS ders alarak Doktora yeterlilik sınavını geçmesi
ve tez döneminde yine 120 AKTS?yi tamamlayarak hazırladığı tezi jüri önünde
savunarak başarılı olması gerekmektedir. Başarılı olanlar ?Tıp Eğitimi Doktoru? unvanı alarak mezun
olabilirler
İSTİHDAM OLANAKLARI
Tıp Eğitimi, 1999 yılında doçentlik alanı olmuş bir
bilim alanıdır. Doktora eğitimini başarı ile tamamlayanlar Türkiye'de ve
Dünya'da tıp eğitimi anabilim dallarında ya da tıp eğitimi destek birimlerinde
akademisyen veya uzman olarak çalışabilirler. Ayrıca tıp eğitimine yönelik
eğitim ve ölçme hizmeti sunan simulasyon, ölçme ve değerlendirme merkezlerinde
eğitim, araştırma ve değerlendirmeye yönelik olarak uzman olarak
çalışabilirler. Bunun yanı sıra tıp eğitimi ile ilgili araştırma ve eğitim
hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde uzman/danışman
olarak çalışabilirler.
ÜST DERECE
PROGRAMLARINA GEÇİŞ
Doktora eğitimini başarı ile tamamlayanlar, ilgili
üniversitenin ??Öğretim Üyesi Atama ve Yükseltme Kriterleri??ni sağlamak
koşuluyla öğretim üyesi olarak atanmak suretiyle akademik kariyer yapabilirler
ÖLÇME VE DEĞERLENDIRME
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim
üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan ?Ders Bilgi Planı?nda
tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Gazi
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ilgili
maddeleri uygulanır
ÇALIŞMA ŞEKLI
Yarı zamanlı
PROGRAM PROFİLİ
Programda bulunan dersler dönemlik derslerdir.
Programın ilk üç yarıyılında öğrenciler zorunlu ve seçmeli dersleri alırlar.
Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak tasarlanmıştır. Öğrenci çalışma yapacağı
alana yönelik olarak ilgi duyarsa Üniversite'nin ya da diğer üniversitelerin
doktora ya da yüksek lisans düzeyleri için açılmış derslerinden danışmanı ile
belirleyerek seçmeli statüsünde ders alabilir. Tıp Eğitimi alanında dört yıllık
Doktora programı; dört yarıyıl ders dönemi (120 AKTS kredisi) ve dört yarıyıl
tez döneminden (120 AKTS kredisi) oluşmaktadır.
BÖLÜM BAŞKANI VE
AKTS KOORDİNATÖRÜ
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. I. İrem BUDAKOĞLU
isilirem@gazi.edu.tr, isiliremb@gmail.com
0 312 2027445
AKTS Koordinatörü
Doç. Dr. Özlem COŞKUN
drozlemcoskun@gmail.com
0 312 2027445