TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK ANABİLİM DALI(YL) - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 2
Azami Süresi (Yıl) 3
Kontenjanı
Staj Durumu Yok
Program İçeriği

BİLGİ



Kuramsal, Olgusal



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Hücre zarı ve organellerin ince yapıları moleküler düzeye de inerek tanır.- İnsan genetik hastalıklarının kalıtım tiplerini, soy ağacı çizimini öğrenir



- DNA, RNA ve proteinlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini, birbirleriyle etkileşimlerini kavrar.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- Kalıtsal bilginin depolanmasını, kopyalanmasını ve proteine aktarılmasını sağlayan ana molekülleri tanır.



- Gen transkripsiyon ve protein-protein etkileşimlerine odaklanmış bir moleküler biyoloji bilgisini kavrar.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



- Evrimin gelişimde, kalıtsal özellik ve hastalıkların kuşaktan kuşağa geçişinde genlerde görülen genetik ve epigenetik işlergelerin rolünü anlar.



- Genetik şifrenin anlamını, organizmanın yapı ve işlevleri arasındaki ilişkideki rolünü öğrenir.



BECERİLER



Bilişsel, Uygulamalı



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



YETKİNLİKLER



Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



Öğrenme Yetkinliği



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Hücre zarı ve organellerin ince yapıları moleküler düzeye de inerek tanır.- İnsan genetik hastalıklarının kalıtım tiplerini, soy ağacı çizimini öğrenir



- DNA, RNA ve proteinlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini, birbirleriyle etkileşimlerini kavrar.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- Kalıtsal bilginin depolanmasını, kopyalanmasını ve proteine aktarılmasını sağlayan ana molekülleri tanır.



- Gen transkripsiyon ve protein-protein etkileşimlerine odaklanmış bir moleküler biyoloji bilgisini kavrar.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



- Evrimin gelişimde, kalıtsal özellik ve hastalıkların kuşaktan kuşağa geçişinde genlerde görülen genetik ve epigenetik işlergelerin rolünü anlar.



- Genetik şifrenin anlamını, organizmanın yapı ve işlevleri arasındaki ilişkideki rolünü öğrenir.



İletişim ve Sosyal Yetkinlik



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



Alana Özgü Yetkinlik



- Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.



- Hücre zarı ve organellerin ince yapıları moleküler düzeye de inerek tanır.- İnsan genetik hastalıklarının kalıtım tiplerini, soy ağacı çizimini öğrenir



- DNA, RNA ve proteinlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini, birbirleriyle etkileşimlerini kavrar.



- Deneysel araştırma yapmak ve verileri toplamak için gereken yeni alet ve teknolojileri tanır.



- Kalıtsal bilginin depolanmasını, kopyalanmasını ve proteine aktarılmasını sağlayan ana molekülleri tanır.



- Gen transkripsiyon ve protein-protein etkileşimlerine odaklanmış bir moleküler biyoloji bilgisini kavrar.



- DNA ve RNA izolasyonu, ölçümü, PCR, elektroforez, RT-PCR, hücre kültürü v.b temel laboratuvar becerilerini kazanır.



- Evrimin gelişimde, kalıtsal özellik ve hastalıkların kuşaktan kuşağa geçişinde genlerde görülen genetik ve epigenetik işlergelerin rolünü anlar.



- Genetik şifrenin anlamını, organizmanın yapı ve işlevleri arasındaki ilişkideki rolünü öğrenir.


Anabilim Dalı Başkanı
Prof.Dr. Ece KONAÇ
Tarihçe
Anabilim dalımız, 1979'da AİTİA'ya bağlı olarak kurulan tıp fakültesinde moleküler biyoloji olarak, 1982'de ise YÖK yasasıyla kurulan Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi bünyesinde ?Tıbbi Biyoloji ve Genetik Anabilim Dalı? olarak yerini almıştır. Kuruluş aşamasında lisans dersleri, ilk atanan öğretim üyemiz Dr. Adnan Menevşe tarafından 1 Ocak 1980 tarihinden itibaren moleküler biyoloji dersleri olarak verilmeye başlanmıştır. Anabilim dalımızın ikinci öğretim üyesi Eylül 1980 yılında atanmış olan Dr. Sevda Menevşe'dir. Dr. Sevda Menevşe hocamız Dr. Adnan Menevşe ile birlikte uzun süre Tıp fakültesi dönem I tıbbi biyoloji-genetik ve dönem I ve II biyokimya dersleri ve eczacılık fakültesinde tıbbi biyoloji-genetik derslerini vermişler. Ayrıca Dr. Sevda Menevşe bir süre biyokimya rutin laboratuvarının sorumluluğunu da üstlenmiştir. Anabilim dalımızın zor koşullarda yarıştığı 41 yıllık geçmişinde yer alan bu üç öğretim üyemizin sonuncusu 1989 yılında atanan ve anabilim dalımızın ilk asistanı olarak 1981 yılında göreve başlayan Dr. Abdullah Ekmekçi'dir (Diğer asistanlar Gürsel Orhan ve B. Ufuk Şakül'dür). Dr. Abdullah Ekmekçi atandığı yıldan bu yana tıp fakültesi Tıbbi Biyoloji-Genetik derslerinin yanında 1992 -2000 arasında Eczacılık Fakültesi'nde tıbbi biyoloji-genetik derslerini vermiştir. Anabilim dalımızın diğer öğretim üyelerine gelince, anabilim dalımızın ümit dolu geleceğini oluşturan ve anabilim dalımızda yetişen genç öğretim üyelerimizden Dr. Ece Konaç 2005 yılında, Dr. H. İlke Önen 2009 yılında, Dr. Atiye Seda YAR SAĞLAM 2017 yılında, Dr. Nuray Varol ise yılında 2020 yılında Anabilim dalımıza katılmışlardır.

İlk anabilim dalı başkanımız Dr. Adnan Menevşe?dir (1980-1990 ve 2006-2009). Sonraki yıllarda 1990-2003 ve 2009-2015 yılları arasında Dr. Sevda Menevşe, 2003-2006 ve 2015-2018 yılları arasında Dr. Abdullah Ekmekçi, 2018 yılından itibaren Dr. Ece Konaç Anabilim Dalı Başkanlığını üstlenmiştir

Anabilim dalımız, kuruluşundan bu yana geçen 41 yıllık akademik sürecinde 46 yüksek lisans ve 52 doktora öğrencisi mezun etmiş, 1991-2000 yılları arasında beş araştırma görevlisine ihtisas yaptırmıştır. Anabilim dalımız kadrosunda halen tam zamanlı olmak üzere bir profesör, üç doçent ve ÖYP kapsamında üç araştırma görevlisi çalışmakta, pek çok yüksek lisans ve doktora öğrencimiz akademik çalışmalarına devam etmektedir.

Temel bilimler binasının 4. katında anabilim dalımızın sorumluluğunda bulunan araştırma laboratuvarlarımız, 1991-2003 yılları arasında kuruluşunda Dr. Sevda Menevşe?nin yer aldığı ve beş araştırma görevlisi doktorun ihtisas yaptığı rutin genetik laboratuvarları olarak da işlev görmüştür. Ancak yıllarca emekle oluşturulan ve 2012 yazında anabilim dalımızın tercihi dışında dönemin rektörünün insiyatifiyle Gölbaşı yerleşkesinde Yaşam Bilimlerine kaldırılan laboratuvarlarımız, 2016 güz döneminde yeni atanan dekan tarafından taşıttırılarak yeniden merkez yerleşkedeki eski katında yerini almıştır.

Anabilim dalımız lisans ve lisansüstü eğitim-öğretim çalışmalarını, önemi gittikçe artan moleküler biyoloji ve genetik alanındaki gelişmelere paralel olarak güncelleştirip gerçekleştirmektedir. Olanakları ölçüsünde genellikle genomik, transkriptomik ve proteomik alanlara giren bilimsel araştırmalar yapan anabilim dalımız, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde Tıbbi Biyoloji AD olarak, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde ise Tıbbi Biyoloji ve Genetik AD olarak çalışmalarına devam etmektedir.
Kazanılan Derece
Tıbbi Biyoloji ve Genetik alanında Yüksek Lisans Derecesi
Kabul Koşulları
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Üst Kademeye Geçiş
Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar Gazi Üniversitesi'nde veya herhangi bir üniversitede doktora programına başvurabilirler.
Mezuniyet Koşulları
Tezli programda, 21 kredilik dersleri tamamlamak, Seminer dersi, ve tez çalışmasından başarılı olmak.
Mezun İstihdam Olanakları
Lisansüstü mezunlarımız büyük çoğunlukla üniversitelerde araştırmacı ve akademisyen olarak çalışmaktadır. Bunun dışında kamu veya özel sektörde iş imkanına sahip olabilirler.
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme ve Değerlendirme
(1) Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
(2) 21 inci maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir.
(3) Ham başarı puanı 25.00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(4) Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
Notlar Katsayılar
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
FD 0.50
FF 0.00

B: Kredisiz dersler için başarılı,
K: Kredisiz dersler için kalır,
D: Devamsız,
G: Girmedi,
M: Muaf ,
S: Süren çalışma,
E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür)
(5) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
(6) (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.
(7) (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.



https://obs.gazi.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=852828985