Görme Engellilerin Eğitimi(YL) - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 2
Azami Süresi (Yıl) 3
Kontenjanı
Staj Durumu Yok
Program İçeriği
Gazi Üniversitesi Görme Engellilerin Eğitimi yüksek lisans programı Türkiye'de görme engellilerin eğitimi alanında uzman yetiştiren tek programdır. İki yıl süren yüksek lisans programında adaylar, görme yetersizliğinden etkilenmiş bireylerin eğitimi alanında, bebeklik döneminden erişkinliğe uzanan süreci kapsayacak bilgi ve becerileri kapsayan yeterlilikte eğitim almaktadırlar. Programı tamamlayan öğrenciler, görme yetersizliği ile beraber zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, duygu davranış bozuklukları veya öğrenme yetersizliği gibi farklı pek çok yetersizlik alanlarında da yeterli bilgi ve becerilerle mezun olmaktadırlar. Program görme engelliler ve ek engelleri olan bireylerin eğitimi alanlarında en son bilimsel gelişmeleri öğrencilerine sunarak, farklı değerlendirme ve öğretim tekniklerini çocukların gereksinimlerine uygun olarak bireyselleştiren, ekip çalışması yapabilen ve bilimsel çalışmalar yapabilme yeterliliğinde uzmanlar yetiştirmektedir.
Bölüm Başkanı
Prof.Dr. Necdet Karasu
Tarihçe
Ülkemizde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim hizmetlerinin sağlanmaya başlanması 1950?li yıllarda Doç. Dr. Mithat ENÇ'in katkılarıyla başlamıştır. 1953-1954 öğretim yılında Gazi Eğitim Enstitüsü bünyesinde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretim elemanlarının yetiştirilmesi amacıyla Özel Eğitim Bölümü açılmıştır. Bu bölüme ilkokula öğretmen yetiştiren öğretmen okullarından mezun olan yani öğretmenlik hakkını kazanmış olan ve öğretmenlik yapan kişiler arasından öğretmenlerin öğrenci olarak seçilmiş olduğu bilinmektedir. O günün koşullarında yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim aldıkları okul ve sınıfların ilkokul düzeyinde olması, mezun olan kişilerin yükseköğrenim gördükten sonra, tekrar ilkokul düzeyindeki okullara dönmeleri zorluklarla sonuçlanmıştır. Mezunların doğrudan yetersizlikten etkilenmiş çocuklara eğitim ve öğretim hizmetleri sağlayamamaları ve bürokrasiye ek sorunlar getirmesi nedeniyle bölümün kapatılmasıyla sonuçlanmıştır.

Aradan geçen 32 yıldan sonra 1986 yılında fakülte olan Gazi Eğitim Enstitüsünün bünyesinde özel eğitim öğretmeni yetiştirilmesi amacıyla Gazi Eğitim Bilimleri Bölümü içinde Özel Eğitim Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak tekrar açılmıştır. Bu anabilim dalının özel eğitim öğretmeni yetiştirme programı yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretmen yetiştirmeye odaklanmıştır. İzleyen iki yılın ardından program gözden geçirilerek öğretmen yetiştirme programı güncellenmiştir. Anabilim Dalı 1990-1991 öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir.

2014 yılında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esaslarına ilişkin gerçekleştirilen düzenleme kapsamında Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği ve Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programlarından mezun olanlar ?Özel Eğitim Öğretmeni? olarak atanmaya başlamış olup, buna istinaden 2015 yılında Yükseköğretim Kurulu tarafından Zihinsel Engelliler, İşitme Engelliler, Görme Engelliler ve Üstün Zekâlılar/Yetenekliler Öğretmenliği olarak ayrı ayrı verilen lisans eğitimlerinin birleştirilerek, ?Özel Eğitim Öğretmenliği? adı altında yeni ve tek bir lisans programı olmasına karar verilmiştir.

Bölümümüzde Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı ve Görme Engellilerin Ana Bilim Dalı programları halen devam etmekte olup, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında özel eğitim öğretmenliği bölümü ilk öğrencilerini almıştır


Kazanılan Derece
Öğrenciler Görme Engellilerin Eğitimi alanında yüksek lisans derecesini almaktadırlar.
Kabul Koşulları
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Üst Kademeye Geçiş
Programı başarı ile tamamlayanlar Görme Engelliler ya da Özel Eğitim Doktora programına başvurabilirler.
Mezuniyet Koşulları
Yüksek lisans derecesini alabilmek için öğrenciler Görme Engellilerin Eğitimi Programı derslerinin tamamını başarı ile tamamlamak zorundadırlar. Öğrenciler teorik derslerin yanı sıra ikinci yılda iki semestir süresince yüksek lisans tezlerini de tamamlamalıdırlar.
Mezun İstihdam Olanakları
Programı başarı ile tamamlayan öğrenciler görme engellilerin eğitimi uzmanı olarak devlet kurumları ve özel kuruluşlarda istihdam edilebilmektedirler.
Ölçme ve Değerlendirme
1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
(2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
(3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
(4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
(5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
a)
Katsayılar Notlar
4.00 AA
3.50 BA
3.00 BB
2.50 CB
2.00 CC
1.50 DC
1.00 DD
0.50 FD
0.00 FF

b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
1) D: Devamsız,
2) G: Girmedi,
3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
(7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
(8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
(9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
(10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
(11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.



https://obs.gazi.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=818383555