ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ - Programı Bilgileri   
Dili Türkçe
Süresi (Yıl) 4
Azami Süresi (Yıl) 7
Kontenjanı
Staj Durumu Yok
Program İçeriği
2014 yılından itibaren MEB engel türüne göre öğretmen atamayı bırakarak özel eğitimle ilgili tüm farklı programları özel eğitim öğretmeni adı altında atamaya başlamıştır. Bunun üzerine YÖK 2015 yılında gerçekleştirdiği bir düzenlemeyle üstün yetenekliler, görme, işitme ve zihin engelliler öğretmenliği programlarını tek bir çatı altında toplamış ve özel eğitim öğretmenliği programına çevirmiştir. Gazi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü zihin ve görme engellilerin eğitimi odakta olmakla birlikte, özel eğitim öğretmeni yetiştirme görevine devam etmektedir.  
Bölüm Başkanı
Prof.Dr. Necdet Karasu
Bölüm AKTS(ECTS) Koordinatörü
Prof.Dr. Necdet Karasu
Tarihçe
Ülkemizde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim hizmetlerinin sağlanmaya başlanması 1950?li yıllarda Doç. Dr. Mithat ENÇ'in katkılarıyla başlamıştır. 1953-1954 öğretim yılında Gazi Eğitim Enstitüsü bünyesinde yetersizlikten etkilenmiş çocuklara sistemli eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretim elemanlarının yetiştirilmesi amacıyla Özel Eğitim Bölümü açılmıştır. Bu bölüme ilkokula öğretmen yetiştiren öğretmen okullarından mezun olan yani öğretmenlik hakkını kazanmış olan ve öğretmenlik yapan kişiler arasından öğretmenlerin öğrenci olarak seçilmiş olduğu bilinmektedir. O günün koşullarında yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim aldıkları okul ve sınıfların ilkokul düzeyinde olması, mezun olan kişilerin yükseköğrenim gördükten sonra, tekrar ilkokul düzeyindeki okullara dönmeleri zorluklarla sonuçlanmıştır. Mezunların doğrudan yetersizlikten etkilenmiş çocuklara eğitim ve öğretim hizmetleri sağlayamamaları ve bürokrasiye ek sorunlar getirmesi nedeniyle bölümün kapatılmasıyla sonuçlanmıştır.

Aradan geçen 32 yıldan sonra 1986 yılında fakülte olan Gazi Eğitim Enstitüsünün bünyesinde özel eğitim öğretmeni yetiştirilmesi amacıyla Gazi Eğitim Bilimleri Bölümü içinde Özel Eğitim Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak tekrar açılmıştır. Bu anabilim dalının özel eğitim öğretmeni yetiştirme programı yetersizlikten etkilenmiş çocukların eğitim ve öğretim hizmetlerini sağlayacak öğretmen yetiştirmeye odaklanmıştır. İzleyen iki yılın ardından program gözden geçirilerek öğretmen yetiştirme programı güncellenmiştir. Anabilim Dalı 1990-1991 öğretim yılında ilk mezunlarını vermiştir.

2014 yılında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esaslarına ilişkin gerçekleştirilen düzenleme kapsamında Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği ve Görme Engelliler Öğretmenliği lisans programlarından mezun olanlar ?Özel Eğitim Öğretmeni? olarak atanmaya başlamış olup, buna istinaden 2015 yılında Yükseköğretim Kurulu tarafından Zihinsel Engelliler, İşitme Engelliler, Görme Engelliler ve Üstün Zekâlılar/Yetenekliler Öğretmenliği olarak ayrı ayrı verilen lisans eğitimlerinin birleştirilerek, ?Özel Eğitim Öğretmenliği? adı altında yeni ve tek bir lisans programı olmasına karar verilmiştir.

Bölümümüzde Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı ve Görme Engellilerin Ana Bilim Dalı programları halen devam etmekte olup, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında özel eğitim öğretmenliği bölümü ilk öğrencilerini almıştır


Kazanılan Derece
Lisans derecesi.
Kabul Koşulları
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Üst Kademeye Geçiş
Lisans mezunları için yüksek lisans ve doktora seçenekleri de mevcuttur.
Mezuniyet Koşulları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
Mezun İstihdam Olanakları
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve kurumlarda özel eğitim öğretmeni olarak görev yapabilirler. Ayrıca özel sektörde de çalışma şansı yüksektir.
Ölçme ve Değerlendirme
(1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
(2) Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
(3) Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
(4) Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
(5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
a)
Katsayılar Notlar
4.00 AA
3.50 BA
3.00 BB
2.50 CB
2.00 CC
1.50 DC
1.00 DD
0.50 FD
0.00 FF

b)
1) D: Devamsız,
2) G: Girmedi,
3) E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
4) VZ: Dersten çekilme.
(7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO?sunun en az 2,00 olması gerekir.



https://obs.gazi.edu.tr/oibs/bologna/progAbout.aspx?lang=tr&curSunit=59393368